Vaikeiden ja tärkeiden julkaisujen sarja: osa 5

Kuva: Teksti "Rakkauden viesti"

Vihapuhetta Jumalan nimessä: Rakkauden viesti

Tämä on seitsemänosaisen julkaisusarjan viides osa. Tekstit pohjaavat kirkon erityisnuorisotyöntekijänäkin työskennelleen Mio Kivelän Facebook-julkaisuihin, joissa hän kommentoi Leena Julinin musiikkivideosarjaa Vihapuhetta Jumalan nimessä. Musiikkivideosarjassa sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kohdistuvasta vihapuheesta on tehty kirkkomusiikilta kuulostavia kappaleita. Tällä kertaa itsekin sukupuoli- sekä seksuaalivähemmistön kuuluvan Mion teksti käsittelee teosta, jonka nimi on Rakkauden viesti.

Löydät sen täältä: https://tinyurl.com/y4tvvrxe
Koko videosarja löytyy täältä: https://www.youtube.com/c/sateenkaariyhdistysmalkus/playlists

Viimeksi kirjoitin siitä ristiriidasta, joka tulee, kun vihapuhe ja erilainen vähättely, tuomitseminen sekä sivuuttaminen paketoidaan itselle rakkaaseen pakettiin. Miten satuttavaa se on, kun se annetaan rakkaudeksi kutsuttuna. Tässä kappaleessa jatketaan tämän teeman äärellä.

Puhun nyt jotain siitä, ketkä tällaisia sanoja sanovat. Ketkä näitä kirjoittavat. Mitä heistä ajattelen ja mitä en.

Haluan sanoa, ettet sinä välttämättä tiedä ketkä näitä kaikkia kappaleissa lausuttuja sanoja voisivat sanoa, ketkä niiden takana seisovat. Olen kuullut liian monia kokemuksia siitä, kuinka ne tulevat mitä yllättävimmistä suunnista. Niitä hetkiä vaikeuttaa erityisesti se, että asiasta on silloin vielä vaikeampaa puhua.

On vaikeaa puhua, koska itseä tukevatkin ihmiset voivat päätyä epäilemään. Päätyä selittelemään tai vähättelemään. “Ehkei, hän kuitenkaan tarkoittanut?” “Mutta sehän on yleensä niin hyvä tyyppi!” “En mä ole kuullut, että se ajattelisi niin. Ehkä kyse on jostain muusta?”

Et ole ehkä kuullut hyvän tyypin koskaan sanovan mitään sellaista ja voit olla varma, että hän tarkoitti jotain muuta. Kenties tarkoittikin. Siitä huolimatta hän on sanonut sen. Voi olla, ettei hän ole sitä tarkoittanut niin, mutta samaan aikaan edessäsi on joku, joka on ne sanat kuullut. Ihminen, johon ja jonka elämään sekä olemassaoloon ne liittyvät.

Tahdon pysäyttää sinut ja kysyä, oletko enemmän huolissasi hänestä, jonka sanat ovat satuttaneet vai hänestä, jota sattui? Kumpaan todella tahdot käyttää ensimmäiset hetkesi, kun kuulet asiasta?

Voi myös olla, että sanoja on tarkoittanut juuri sitä mitä pelkäätkin. Voi olla, että hän tarkoitti sitä, vaikka onkin hyvä tyyppi. Nimittäin, kuten edellisessä julkaisussakin sanoin, voidaan nämä sanat sanoa ikäänkuin rakkautta silmissä. Sanoja sanoessa voidaan todella uskoa toimivansa rakkaudesta. Voidaan uskoa pelastavansa sanojensa kohteen tai koko kirkon kadotukselta.

Hän voi olla hyvä tyyppi ja silti satuttaa syvemmin kuin uskotkaan. Hän voi tarkoittaa hyvää ja silti aiheuttaa valtavasti pahaa.

Ei teko määritä ihmistä. Ei huonot valinnat, ymmärtämättömyys tai pahat teotkaan tee ihmisestä pahaa. Se sama ihminen, joka satuttaa voi myös monessa muussa hetkessä tehdä hyvää ja päin vastoin. Näin ainakin oma ihmiskäsitykseni toimii. Näin näen maailmassa tapahtuvan päivästä toiseen.

Voi olla, ettet ole koskaan kuullut hänen ajattelevan sateenkaari-ihmisistä niin. Voi olla, että olet ollut varma hänen ajattelevan toisin. Voi olla, että olet jopa kuullut jotain, joka vihjaisi muuta. Kuitenkin voi olla, että ne sanat ovat silti olleet totta, harkittuja ja juuri niin satuttavia kuin miten ne nyt kuulet. Voi olla, ettet ole kuullut, koska et kuulu niiden kohteeksi, koska sinua ei tästä syystä tarvitse tuomita helvettiin, siitä varoittaa tai siltä pelastaa. Koska, kuten aiemmissa teksteissä totesin, te ette kuule kaikkea. Te ette tiedä kaikkea. Te ette joudu tietämään kaikkea.

Meillä kaikilla on liian helposti erilaisia stereotypioihin sopivia mielikuvia muista ihmisistä, myös heistä, jotka näissä kappaleissa esitettyjä kommentteja sanovat. Se voi tässä, niin kuin stereotypioissa yleensäkin, estää meitä näkemästä kokonaiskuvaa.

Me sateenkaari-ihmiset joudumme oppimaan nopeasti, etteivät nuo ennakkoluulot pidä paikkaansa. Me joudumme oppimaan, ettemme voi monestakaan asiasta ennustaa, mikä tuleman pitää. Teidän ei välttämättä tarvitse. Siksi voi olla, että ette aina muista kuinka laajalta se voi tulla. Kuinka läheltä ja odottamattomastakin suunnasta se voi tulla. Sitä ei rajaa sukupuoli, ei ikä, ei maantieteelliset rajat, ei kristillisten yhteisöjen jäsenyys eikä erilaiset kristilliset taustat, asemat tai mikään muukaan. Sen tähden olennaisinta on ehkä jälleen, että sinä et voi aina tietää. Kuuntele siis, kun puhumme. Älä epäile, sillä teemme sitä tarpeeksi kyllä itsekin.

Lisäksi tahdon painottaa vielä, että vaikka minä en tällaisia sanoja sanoisi, sanat ovat kuitenkin minun kirkkoni sisällä sanottu. Ja mikäli todella uskomme sen, että ihmiset tekevät kirkon, niin ne ovat myös kirkkoni sanomia. Ne eivät ole sitä, miten minä kristinuskon tai kirkon näen, mutta silti minun täytyy hyväksyä se, että ne ovat kirkossani sekä siten kirkkoni sanomia. En voi sitä kieltää tai kiertää.

Voin vaan tehdä osuuteni siitä, millaista puhetta minä itse kirkossa ja kirkkona luon tänään sekä huomenna.

Älä siis sano, ettei kirkko ole tällainen, sillä liian monelle se liian usein on. Se ei tarkoita, että se olisi ainoastaan tällainen, mutta, ikävä kyllä se on, ainakin vielä, myös tällainen.

Mio Kivelä
sosionomi (amk) + kirkon nuorisotyönohjaaja, teol.yo.

Kirjoittaja on työskennellyt kirkossa erityisnuorisotyönohjaajana ja toimii tällä hetkellä opintojen ohella freelancerina. Kirjoitukset ovat alun perin Mion Facebook-postauksia. Sateenkaariyhdistys Malkus ry:n Taakasta voimavaraksi -hanke ehdotti Diakonia-lehdelle, että niistä voisi tehdä julkaisusarjan. 
INFOBOXI:
Kyseessä on taideprojekti, joka pyrkii nostamaan esiin kirkossa esiintyvän vihapuheen. Säveltäjä ja teologi Leena Julin on kerännyt kirkon piirissä esitettyjä kommentteja, pidettyjä puheita ja työntekijöille lähetettyjä palautteita, koonnut tekstit kuudeksi kokonaisuudeksi muuttamatta sisältöjä ja lisäämättä mitään, ja säveltänyt niihin perinteisen kuuloista kirkkomusiikkia. Tavoitteena on, että musiikin ja tekstin välinen ristiriita herättää näkemään, että myös uskonnolla perusteltu vihapuhe on julmaa ja loukkaavaa vihapuhetta. Taideprojektiin kuuluu kuusi teosta. Sisältövaroitus! Videot sisältävät materiaalia, joka voi aktivoida syrjintään ja hengelliseen väkivaltaan liittyviä traumoja.